Sunday, January 18, 2015

‘पहिचान नदिदा एकै रातमा १३ हजारको ज्यान जानसक्छ’- –डा. कृष्णबहादुर भट्टचन

‘पहिचान नदिदा एकै रातमा १३ हजारको ज्यान जानसक्छ’

‘पहिचान नदिदा एकै रातमा १३ हजारको ज्यान जानसक्छ’
–डा. कृष्णबहादुर भट्टचन
समाशास्त्री तथा अधिकारकर्मी
आदिवासी जनजातिको आन्दोलन उठाउनका लागि बौद्धिक तथा प्राविधिक सहयोग गर्दै आएको छु । जनस्तरको आन्दोलन उठाउन, संगठित गराउन अभिप्रेरित गर्दै आएको छु । दलित, मधेशी र जनजाति सबैलाई एक ठाउँमा ल्याउने प्रयत्न भईरहेको छ ।
पहिलादेखि नै आन्दोलनका लागि आफै जाने गरेको छैन । पद्यरत्न तुलाधरजी र आदिवासी जनजाति महासंघको दुई तिर फर्केको आन्दोलन भन्दा स्वतन्त्र रुपमै काम गर्नु ठिक हो जस्तो पनि लाग्छ । खैर ! शासकहरुले ‘फुटाऊ र शासन गर’ भन्ने नीति लिईरहेका बेला यस्तो हुनु स्वाभाविक पनि हो ।
दुबै आन्दोलनको उद्धेश्य आदिवासी जनजातिहरूको अधिकार सुनिश्चित गर्ने नै देखिन्छ । त्यो भनेको आत्मनिर्णयको अधिकार, सुशासन, स्वायत्तता, प्रथाजन्य संस्था र मातृभाषा लगायतका कुरा हुन । उद्धेश्य एउटै भए पनि गर्ने बाटो फरक छन् । जनजाति महासंघ सबै जातिहरूको प्रतिनिधिमुलक संस्था हो । त्यसको अर्थ त्यहाँ भित्र सबै अटाउनुपर्छ भन्ने नै हो । तर त्यसो भन्दाभन्दै महासंघ पनि जनस्तरसम्म पुगिसकेको छैन । जिल्लामा र केन्द्रमा केही साथीहरू मात्रै सक्रिय भएको अवस्था हो । आदिवासी जनजातिहरूका गैर–सरकारी, राजनीतिक दल, सामाजिक सांस्कृतिक काम गर्ने संघसंस्थाहरू, महिला, मिडिया, विद्यार्थी लगायत विभिन्न पेशागत संघसंस्थाहरू छन् । महासंघको नेतृत्वले यस्तो विविधतालाई संयोजित गरेर लान सक्नुपर्ने हो । महासंघको शुरु शुरु तिरको कार्यकालमा केन्द्रिय नेतृत्वबाट धेरै कुरा हुन्थ्यो । सबै स्वतन्त्र सल्लाहकारहरू थिए ।
तर जब महासंघ र सरकारबीच सन् २००७ मा ३० बुँदे सहमति भयो । त्यसपछि राजनीतिक दलहरूले महासंघमा कब्जा जमाउने हतकण्डा प्रयोग गरे । कब्जा गर्नु मुख्य कारण आफूले भनेको मानेकालाई चुनाव जिताएर आदिवासी जनजाति आन्दोलनलाई मत्थर बनाउनकै लागि हो । जनजातिहरूलाई संगठित हुन नदिने र आन्दोलन छिन्नभिन्न पार्नकै लागि हो । पछिल्लो पटक त्यो उत्कर्षमा पुगेको छ ।
महासंघको अध्यक्ष काँग्रेस र महासचिव एमालेका छन् । अरु पनि अरु–अरु पार्टी निकट होलान् । यसो भएपछि आ–आफ्नो दलको स्वार्थलाई प्रतिनिधित्व गर्ने भए । निर्वाचन ऐन २०६४, संविधानसभा नियमावली २०६४ लाई आईएलओ १६९, युएनड्रिप लगायतका नेपाल पक्ष भएका सन्धिहरूको आधारमा संशोधन गर्नु भनेर सर्वोच्च अदालतले भन्यो । नेपालका आदिवासीहरुको मानव अधिकारसम्बन्धी वकील समूह(लाहुर्निप), आदिवासी जनजाति राष्ट्रिय महिला महासंघ लगायतका १९ वटा संघसंस्थाले रिट हालेपछि सर्वोच्चले यस्तो आदेश दिएको थियो । तर सर्वोच्च अदालतले दिएको निर्देशनात्मक आदेशको पालना भएको छैन ।
अदालतको आदेश पालना नगर्नेहरुलाई लोकतन्त्र, विधिको शासनको कुरा गर्न सुहाउँछ ? अदालतको आदेश पालना नगरी निर्वाचन अगाडि बढ्नु भनेको लोकतन्त्र र विधिको शासनको उपहास हो । आदिवासी जनजातिको मानवअधिकारको उल्लंघन हो । यस्तो अवस्थामा जनजाति महासंघ दह्रो रुपमा अगाडि बढ्नु पर्ने हो । महासंघमा काँग्रेस, एमाले, एमाओवादीका मान्छे भएकैले अन्तिम घडीमा निर्वाचन आयोगमा गएर खाली विरोध गरेको जस्तो मात्रै देखियो । तर त्यसका लागि आन्दोलन उठाउने काम भएन । किनभने पार्टीहरुले महासंघका आफ्ना सदस्य पठाएकै आन्दोलन सुताउनका लागि हो ।
२६ सभासद मनोनयनको सन्दर्भमा पनि अदालतले परमादेश जारी गरेर प्रत्यक्ष र समानुपातिकतर्फ छुटेका आदिवासी जनजातिहरूलाई प्रतिनिधित्व गराउन स्वतन्त्र व्यक्तिलाई सभासद बनाउ भनेको छ । हारेको, चुनावमा भाग लिएको व्यक्तिलाई मनोनित गर्नुहुँदैन भनेको छ । तर जनजाति महासंघको महासचिवलाई सभासदमा मनोनित गरेर अदालतको परमादेशको अपहेलना गरिएको छ ।
‘पहिचान नदिदा एकै रातमा १३ हजारको ज्यान जानसक्छ’
अहिले आएर नगेन्द्र कुमाललाई सभासद बनाउनु भनेको दुई तिहाई पु¥याउन भोट खसाल्नका लागि हो । एक भोटले पनि नहारुन भने महासंघका अध्यक्षलाई समेत लगिएको छ । यो पनि सर्वोच्चको आदेशको अपहेलना हो ।
सिद्धान्ततः महासंघले आन्दोलनको नेतृत्व लिनु ठिक हो । तर महासंघको नेतृत्व नै जातीय पहिचान मेटाउनकै लागि उत्तर–दक्षिण काटेर प्रदेश बनाउनु पर्छ भन्दै आएका काँग्रेस र एमालेको हातमा छ । आदिवासी जनजातिको आन्दोलनलाई ‘विखण्डनवादी’ भन्नेको हातमा छ । महासंघको नेतृत्वलाई सभासद बनाएर जनजाति आन्दोलन कमजोर बनाउने कुरामा काँग्रेस र एमाले सफल भएका हुन ।
तर त्यसको चक्रबृद्धि व्याज चाहिं कुनै न कुनै दिन तिर्नै पर्छ । योगदानको हिसाबले गोरबहादुर खपाङ्गी र नगेन्द्र कुमालबीच तुलना हुन सक्दैन । कुमाल र जनजाति महासंघका महासचिव पेम्बा गुरुङ भोटेले खपाङ्गले जस्तो आदिवासी जनजातिका मुद्दा ग्रास रुटसम्म लगेका छैनन् । गाउँघरमा बसेको आदिवासी जनजातिले सबैभन्दा धेरै कसैलाई चिन्छ भने खपाङ्गीजीलाई हो । यही बुझेका पूर्व राजाले खपाङ्गीलाई मन्त्रीमण्डलमा लिएपछि आदिवासी जनजातिहरू सबै आफूतिर हुन्छ भनेर लिए पनि ।
तर खपाङ्गी त्यहाँ व्यक्तिको रुपमा परिणत भएपछि जीवनभरी गरेको योगदान खरानी भयो । त्यति मात्रै होइन राजा र राजसंस्था नै खरानी भयो । कुमाल र पेम्बा भोटेको योगदान खपाङ्गीको जत्तिको नभएको हुनाले जनजाति आन्दोलनमा त्यसको प्रभाव हुने कुरा त भएन । जसरी खपाङ्गी गएपछि राजतन्त्र ढल्यो त्यसरी नै कुमाल र भोटे गएपछि पहाडे, हिन्दुवादी, पितृसत्तावादीहरू ढल्ने दिन आए भनेर बुझे हुन्छ । २००२ मा ज्ञानेन्द्रले सत्ता झ्यापपारेपछि शुरु भएको आन्दोलनले २००७ मा राजसंस्थाको अन्त्य भयो । यो पनि अन्त्यतर्फ उन्मुख छ भन्ने कुरा यो नियुक्तिहरूले पनि देखाउँछ ।
तशर्थ अबको आन्दोलन भनेको वार कि पार हुनुपर्दछ । अब टुक्रे आन्दोलन हुन सक्दैन । दुई चार सय होइन दुई चार लाख उतार्नु पर्ने बेलामा जनजातिहरुको काम हतारमा भया भन्ने मात्रै मेरो कुरा हो । तर सकारात्मक कुरा के छ भने समय र परिस्थितिले सबैलाई एकैठाउँमा ल्याएको छ । आदिवासी जनजाति, मधेशी र एमाओवादी लगायतका पहिचानका पक्षधर दलहरु एक ठाउँमा आउने काम भएको छ । तर दलित आन्दोलन समग्रमा आउन बाँकी नै छ । राजनीतिक रुपमा विभाजित भएकाले उहाँहरु आन्दोलनमा आउन सकिरहनु भएको छैन ।
संविधानसभामा ४१४ सभासदको हस्ताक्षरको कुरा आएको छ । तर त्यो भोट खसालेको दिनमा थाहा हुन्छ । जस्तो थारु सभासदसभा ककस बनी सकेको छ । उहाँहरुले हामी पार्टीको होइन थारुको सभासद हौं भनीसकेका छन् । मगर, राई लगायतका जातीहरुको पनि ककस बन्दैछ । कित्ताकाट्ने बेलामा को कता हुन्छ भन्ने कुरा अहिल्यै भन्न सकिदैन ।
अर्को कुरा तँपाई यतिबेला आएर बहुमतको ध्वाँस किन दिनुुहुन्छ । पहिलो संविधानसभामा ४१८ जनाको हस्ताक्षर थियो । वर्षमान पुन, पासाङ्ग शेर्पाजीहरुसँग अझै पनि सुरक्षितै छ । त्यो बेलामा प्रक्रियामा नलानु सहमतिबाट गर्नुलाई लोकतन्त्र भनेर काँग्रेस र एमालेले नै भनेका होइनन् र ? अहिले सहमति खोज्नु अलोकतन्त्रवादी र जबरजस्ती गर्नु लोकतन्त्रवादी कसरी भयो ? यो भन्या त ‘माछा देख्दा दुलो हात, सर्प देख्दा पाखा हात’ भने जस्तो भईगयो नि । पहिलो संविधानसभामा पहिचानवादीको दुई तिहाई थियो अहिले काँग्रेस र एमाले बलियो देखियोको छ । तेस्रो संविधानसभा गरौं न कसको अवस्था के हुने रहेछ । पहिलो र दोस्रोमात दुबै पक्षले एक–एक पटक जितेको देखियो ।
पहिलो संविधानसभा र अहिलेकामा मतदाताको डाईमेनसन नै फेरियोको छ । चुनावका बेला कति नेपाली विदेश थिए । त्यसमध्ये मत कति खस्यो र खसेका मध्ये कतिले काँग्रेस–एमालेलाई समर्थन गरे भन्ने हिसाब आईहाल्छ । धाँधली गरेर ल्याएको मत त छँदैछ । एउटा चुनावको नतिजालाई संधैको अवस्था यही हो भन्नु गलत हो । त्यसैले त गर्नु परेको हो, आवधिक निर्वाचन । के अमेरिका सँधै रिपब्लिक वा डेमोक्र्याटले जिती राख्छ र ? मैले भन्न खोजेको जनताले कहिले कसलाई कहिले कसलाई समर्थन गरिराखेको हुन्छ ।
पहिलो संविधानसभा र अहिलेको संविधानसभामा धेरै फरक छ । पहिलो संविधानसभाको अनुभवको आधारमा कांग्रेस–एमालेले आदिवासी जनजातिको अधिकार, मधेशीको अधिकार, दलित, मुस्लिम, महिलाको अधिकार खोज्नेलाई टिकट नै दिएनन् । समानुपातिकमा पारेनन् । कांग्रेस–एमालेबाट संविधानमा पुगेका आदिवासी जनजाति, मधेशी सभासदले अधिकारको कुरा गर्दिन भनेर हस्ताक्षर नै गरेको कुरा मिडियामा नै आएको हो ।
उनीहरुलाई अहिले विवेकले काम गर्न नसक्ने बाध्यात्मक परिस्थिति निर्माण भएको छ । उनीहरुलाई नूनको सोझो गर्नुपर्ने अवस्था छ । उनीहरुलाई विवेकले काम गर्न दिइयो भने अवस्था अर्कै अवस्था आउन सक्छ ।
‘पहिचान नदिदा एकै रातमा १३ हजारको ज्यान जानसक्छ’
अहिले तीव्र ध्रूवकरण भईरहेको छ । बाहुनवादी, पितृसत्तावादीहरु मधेशी, महिला, दलित, आदिवासी जनजाति, मुस्लिमको अधिकार स्थापित नहोस् भन्ने पक्षमा छन् । उनीहरु यथास्थितिमै संविधान ल्याउन चाहन्छन् । उनीहरुले शान्ति प्रक्रियामा छौं भन्ने नै बिर्सेर अघि बढ्न खोजिरहेका छन् ।
तर, महिला, मधेशी, मुस्लिम, आदिवासी जनजातिले अधिकारविहीन संविधानभन्दा संविधान नआएकै वेश भन्ने पक्षमा छन् । बरु वार कि पारको आन्दोलन गर्ने तयारीमा छन् । तर त्यो आन्दोलन गर्ने पक्षमा पनि दुई धार छ । एउटा प्रोएक्टिभ र अर्को रिएक्टिभ । पहिलो धार कांग्रेस–एमालेले अधिकार दिंदैनन् । त्यसैले सडक आन्दोलनबाटै अधिकार स्थापित गर्नुपर्छ भन्नेमा छन् ।
दोस्रो धार संविधानसभामा हाम्रो उल्लेख्य उपस्थिति भएकाले त्यसैबाट जानुपर्छ भन्ने पक्षमा छन् । संविधान उल्टो आएपछि मात्र आन्दोलन उठ्छ र मात्रै उत्कर्षको आन्दोलन संभवन हुन्छ । अहिले चाँहि रिएक्टिभ नै आन्दोलनका लागि कारक हुन्छ भन्ने देखिएको छ ।
कांग्रेस–एमालेले चाँडो संविधान ल्याएको भए झन् छिटो आन्दोलन हुन्थ्यो । तर, माघ ८ गते भन्दा संविधान जारी गर्ने समय पछि सर्ने अवस्था छ । त्यसले आन्दोलन पनि पोस्पेन्ड हुने देखिन्छ । यदि कांग्रेस–एमालेकै प्रस्ताव ७ प्रदेशकै संविधान आएको भए उनीहरु सिध्दिने अवस्था आउँथ्यो ।
पहिचानसहितको संघीय प्रदेश निर्माण भएर मात्र केही हुने होइन । अहिले नाम र संख्यामा मात्र छलफल भइरहेको छ । तर मुख्य कुरा चाँहि अधिकारको हो । अन्तर्राष्ट्रिय समुदायले स्वीकारिसकेका अधिकारहरु छन् । ती अधिकार संविधानमा सुनिश्चित भएन भने लिम्बुवान, मगरात नाम राखेर मात्र केही हुन्न ।
आदिवासी जनजाति आन्दोलन अझै पनि तल्लो तहसम्म पुग्न सकेको छैन । त्यसैले भारी बोक्ने, निरक्षर आदिवासी जनजाति, दलितले किन हामीले भारी बोक्नु परेको छ ? अपमान सहनुपरेको छ ? भनेर बुझ्न सकेका छैनन् । उनीहरुले भोगिरहेको समस्यालाई प्रधान ठान्छन् । तर, आफूले भोगेको समस्याको कारक सत्ता हो भन्ने बुझेपछि अवस्था यस्तो रहन्न ।
संविधानसभा बैठकले बकाईदा अघिल्लो संविधानसभाले गरेका सहमतिहरुको स्वामित्व ग्रहण गर्ने निर्णय गरिसकेको छ । पहिलो संविधानसभाले १४ या १० प्रदेशमा जाने भनेको थियो । १४ वा १० प्रदेशमा जाने भनेर त कांग्रेस–एमाले लगायतका सबै दलले स्वीकारेको प्रस्ताव हो नि । तर, त्यो अनुसार पनि कांग्रेस–एमाले जान तयार छैनन् । यसको सिधा अर्थ उनीहरुले अधिकार दिनै चाहेका छैनन् भन्ने हो । यदि अधिकारसहितको संघीयतामा नजाने हो भने मुलुकमा ठूलो द्वन्द्व निम्तिन्छ । माओवादीको जनयुद्धमा १० वर्षमा झन्डै १३ हजार मानिस मरे । तर, पहाड र मधेश, जनजाति र गैर जनजातिबीच द्वन्द्व भएमा एकै रातमा १३ हजारको मृत्यु हुन सक्छ ।

http://opedpost.com

No comments:

Post a Comment